ایران، مقصد و میزبان حرفه ای ها شد!

0

در سال 95 میزان ورود گردشگران فرانسوی 104 درصد و گردشگران چینی 30 درصد افزایش داشت.

 ایران، مقصد و میزبان حرفه ای ها شد!
در همین رابطه زهرا احمدی پور، معاون رییس جمهور و ریس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفت: «ورود گردشگران کشورهای غربی به تفکیک کشورهای مختلف از 13 تا 104 درصد رشد را ثبت کرده است که رقم 104 درصد با بیشترین رشد مربوط به ورود گردشگران فرانسوی به ایران بوده است. 10 کشور اروپایی که دارای بیشترین سهم در گردشگری ورودی ایران هستند نیز به ترتیب کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، رسیه، هلند، انگلستان، سوئد، اتریش، اسپانیا و سویس هستند؛ برای مثال تعداد گردشگر ورودی از آلمان بیش از 29 هزار نفر و حدود چهار هزار نفر نیز از سوییس در شش ماه اول سال 95 بوده و برای تمام کشورهای اروپایی رشد مثبت ورود گردشگر داشته ایم.».
آن گونه که احمدی پور می گوید بیان رشد ورود گردشگران غربی از این نظر اهمیت دارد که فضای پیش از برجام و پیش از روزی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بیشترین آسیب را به این بخش وارد کرده بود. گسترش روابط، به ویژه توسعه روابط دوجانبه گردشگری با این کشورها، لغو تحریم ها علیه ایران، دیپلماسی فعال ایران در عرصه بین المللی، ارائه تصویر مثبت از ایران در جهان پس از برجام، سفرهای مقامات عالی رتبه کشورهای اروپایی به ایران، تلاش برای توسعه گردشگری ایران در عرصه بین المللی و حمایت و تشویق فعالیت های بخش خصوصی سبب شده نام ایران دوباره در فهرست هدف گردشگری تورهای اروپایی قرار بگیرند.
 ایران، مقصد و میزبان حرفه ای ها شد!
در همین حال، مرتضی رحمانی موحدی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که از ابتدای دولت روحانی در این سمت مشغول است و بیشتر این تغیرات را از نزدیک لمس کرده، چنین توضیح می دهد: «بدون تردید افزایش ورود گردشگران اروپایی به ایران نشانه مهم و مثبتی است، به ویژه اینکه بیشتر گردشگران حرفه ای ما از اروپا می آیند و این خیلی نکته مهمی است؛ یعنی گردشگران حرفه ای به این شکل نیستند که بدون برنامه ریزی و شناخت به جایی سفر کنند.
آنها از قبل جایی را که قرار است ببینند، به لحاظ همه مولفه های تعیین کننده بررسی می کنند و سپس اقدام به سفر می کنند. این یعنی ایران برای این گردشگران واجد درصد بالایی از اطمینان و اعتماد شده است که آنها را ترغیب به سفر به ایران کرده است.
تعدادی از گردشگران حرفه ای ابتدا به صورت آزمایشی به جایی سفر می کنند، امکانات و زیرساخت ها و شرایط فرهنگی و داشته های آنجا را بررسی می کنند و سپس بقیه را ترغیب به سفر به آن مقصد مشخص می کنند.»
رحمانی موحد می افزاید: «به همین دلیل ما معتقد هستیم این افزایش امیدوارکننده در تعداد گردشگران موضوعی اتفاقی و بدون برنامه ریزی نیست و این افزایش معلول برنامه ریزی و اقدامات حساب شده ما در این سال ها بوده است».
معاون گردشگری دولت روحانی درباره ورود گردشگران چینی توضیحاتی را ارائه می دهد: «در سال 94 در حدود 60هزار چینی وارد ایران شدند، این آمار البته شامل همه اتباع چینی است که به ایران آمدند؛ از گردشگر و تاجر گرفته تا افراد دیگری که از همه قسمت های این کشور مانند خود چین و هنگ کنگ و… به ایران آمدند. اما آمارهای ما در 9 ماهه اول سال 1395 نشان می دهد که در همین مدت فقط 52 هزار نفر به ایران وارد شده اند که اگر این میزان با 9 ماهه اول سال 94 مقایسه شود نشان می دهد رشد ورود چینی ها به ایران افزایش 30 درصدی را ثبت کرده است».
رحمانی موحد در تحلیل خود درباره دلایل افزایش ورود چینی ها به ایران نیز می گوید: «ما در این سه سال برنامه های زیادی برای افزایش ارتباطات گردشگری خود با کشور چین و ترغیب گردشگران چینی برای ورود به ایران داشتیم»، برای این هدف هم در نمایشگاه های گردشگری چین حضوری منظم و ساماندهی شده را ترتیب دادیم و هم در سفرهای رسمی خود نشست های مشترک زیادی با مسئولان گردشگری این کشور برگزار کردیم، به غیر از این، چندین دفتر فرهنگی-گردشگری ایران را برای تبلیغ جذابیت های کشورمان در چین نیز فعال کردیم که مجموعه این اقدامات تاثیرات خوبی بر جای گذاشته است.»
براساس اعلام مسئولان معاونت گردشگری و همچنین اعضای انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران، هم اکنون در کل کمتر از 30 مترجم چینی در ایران فعال هستند که در زمینه راهنمای گردشگری فعالیت می کنند. البته هنوز این تعداد به صورت تخصصی در زمینه تورلیدری (راهنمای گردشگری) آموزش ندیده اند، اما گفته می شود سازمان میراث فرهنگی و انجمن صنفی راهنمایان گردشگری برای آنها برنامه هایی آموزشی ترتیب داده اند تا مترجمی خود را به صورت حرفه های با آموزش های گردشگری تلفیق کرده و در این زمینه فعال شوند. علاوه بر این یک سری مزایا و تشویق هایی برای یادگیری زبان چینی و فعالیت در حوزه راهنمایان گردشگری برای گردشگران چینین نیز در نظر گرفته شده است تا کمبودها در این  حوزه جبران شود.
ایران، مقصد و میزبان حرفه ای ها شد!

حرفه ای ها به ایران می آیند

از تفاوت های مهمی که در این سال ها در صنعت گردشگری ایران رخ داده است، این است که گردشگران ورودی خارجی، چه از شرق و چه از غرب، اغلب یا در قالب تور به ایران می آیند یا گردشگران حرفه ای هستند که مقاصد خود را براساس دانش و شناختی فراگیر تعیین می کنند.
حمید درودیان یکی از اعضای انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران که سال هاست شغل راهنمایی گردشگران در پایتخت را دارد، در رابطه با این موضوع می گوید: «اتفاق مهم و چشم گیری که در این سال ها در گردشگری ایران رخ داده این است که نوع گردشگرانی که به اینجا می آیند به نسبت سال های قبل به صورتی محسوس تفاوت کرده اند. قبلا بیشتر کسانی می آمدند که صرفا برای دیدن ایران می آمدند یعنی یک اسم کلی از ایران در ذهن داشتند و می آمدند ببینند این کشور چگونه است. اما حالا غلب کسانی که می آیند گردشگر حرفه ای هستند و از قبل مطالعاتی درباره ایران کرده اند، می دانند که چه نقاطی از شهر را باید ببینند و گاهی برخی از آنها چنان جزییاتی درباره آثار تاریخی و پیشینه فرهنگی ما می دانند که شاید یک راهنمای گردشگری هم ندارند.»
طبق گفته این راهنمای گردشگری، بازار تهران و کاخ موزه گلستان، همچنین موزه ملی و موزه جواهرات از جمله جاهایی است که صددرصد گردشگران خارجی که به تهران سفر می کنند، تمایل دارند حتما آنها را ببینند. پس از این موارد، موزه هایی مثل آبگینه، موزه فرش و کاخ های سعدآباد و نیاوران و… از جمله دیگر جاهایی است که گردشگران علاقه مند به دیدن آنها هستند، اما همه الزاما مشتاق رفتن به این مکان ها نیستند.کاخ موزه گلستان تنها اثر ثبت شده ایران در فهرست یونسکو است که در پایتخت واقع شده است و به همین دلیل اصلی ترین مقصد گردشگران خراجی در تهران است.
شروع این گزارش درباره حضور گردشگران چینی در اصفهان و ایران بود. بخش پایانی آن هم درباره آنهاست؛ چرا که براساس اطلاعات و آمار منتشرشده از سوی سازمان جهاین گردشگری چینی  ها در سال های اخیر از بزرگ ترین گروه های گردشگران دنیا محسوب می شوند؛ به گونه ای که چینی ها بیشتر از هر شروند دیگری حتی آمریکایی ها برای سفر و گردش هزینه می کنند. تنها در سال گذشته میلادی (2016) مردم این کشور برای سفرهای خارجی خود 109میلیارد و 800 میلیون دلار هزینه کرده اند.
تارنمای اداره ملی گردشگری چنین چندی پیش در تازه ترین گزارش خود از وضعیت سفر گردشگران چینی به خارج از کشور اعلام کرد در سال 2016 میلادی 122 میلیون نفر از مردم چین سفرهای خارجی به قصد گردشگری داشته اند.
میزان سفرهای گردشگری مردم چین براساس اعلام اداره ملی گردشگری این کشور در مقایسه با سال 2015 میلادی 4.3 درصد بیشتر شده است. دولت چین در سال های اخیر موفق شده است با سیاست های راهبردی خود باعث تسهیل در صدور روادید برای مردم این کشور شود و از سوی دیگر با رشد اقتصادی خوب چین، قدرت مصرف و هزینه کرد مردم این کشور نیز ارتقا یافته است.
همچنین فهرست منتشرشده اداره ملی گردشگری چین نشان می دهد تایلند، ویتنام، انگلیس، کره جنوبی، ژاپن، روسیه و مالدیو محبوب ترین مقاصد سفر برای گردشگران چینی است. چین در حال حاضر اصلی ترین منبع فرستادن گردشگر به کشورهای دیگر و چهارمین مقصد بزرگ گردشگری دنیاست و ممکن است تا سال 2020 میلادی در رده نخست قرار گیرد.
 ایران، مقصد و میزبان حرفه ای ها شد!
آن گونه که مسئولان سازمان میراث فرهنگی گفته اند تا پایان سال 2016 میلادی، سه دفتر جذب گردشگر جمهوری اسلامی ایران در چین راه اندازی شده است. این دفاتر قرار است جاذبه های گردشگری ایران را به گردشگران چین معرفی و همچنین بسته های سفر را به مردم این کشور ارائه کنند. بدون تردید برای جذب و جلب گردشگران چینی، ایران نیازمند ایجاد زیرساخت ها و امکانات مناسب برای پذیرایی از آنهاست.
افزایش رستوران های چینی، مترجمان زبان چینی، هتل ها و امکانات مناسب، از جمله زیرساخت های مورد نیاز در این بخش است. به غیر از این، تسهیل صدور ویزا برای گردشگران دو کشور از مهم ترین موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.نکته: تا چندین سال پیش مرسوم بود که بیشتر گردشگران خارجی که به ایران سفر می کردند، گردشگرانی کهنسال بودند. برخی از کارشناسان حوزه گردشگری این موضوع را نشانه غیرجذاب بودن یا ناشناختگی ایران برای  گردشگران جوان و میانسال و همچنین گردشگران حرفه ای می دانستند. اما در سال های اخیر روند ورود گردشگران خارجی به ایران تفاوت های زیادی با گذشته کرده است. به غیر از این، سفر گردشگران خارجی در قالب تورهای گردشگری- که بیشترین سود را در این صنعت دارد- نیز بسیار اندک بود و معدود گردشگرانی که به ایران می آمدند، بیشتر به صورت انفرادی سفر می کردند

منبع: برترین ها

ارسال نظر