۲۳ پیشنهاد برای سرزمین رنگ، آواز و مهربانی

0

چون گردشگر برای استفاده از امکانات جهت رفاه حال خود هزینه پرداخت می‌کند، چنانچه مقصد دیگری با امکانات بهتری پیدا کند، مسیر خود را به سمت آن مقصد تغییر خواهد داد.

تیمور خالدی – کارشناس گردشگری در مطلبی با عنوان «راهکارها و پیشنهادات توسعه گردشگری در استان کردستان» نوشت: توسعه صنعت گردشگری و توجه به این مقوله توسعه بخش‌های دیگر را در سطح استان در پی خواهد داشت. توسعه صنعت گردشگری یعنی توسعه تمام بخش‌های دیگر فرهنگی، اقتصادی و….یک استان، مفهوم این بحث این است که چنانچه اعتبارات حوزه راه‌ها با هدف جذب گردشگر در راههای استان هزینه شود، گامی فراتر از صرف ساخت راه، در توسعه راهها برداشته شده است.

در حقیقت داشتن تفکر توسعه گردشگری در توسعه این استان افزایش بهره‌وری را در سطح کلان در استان به ارمغان خواهد آورد. درک این موضوع نیاز به داشتن ذهنیت مثبت به این رویکرد است.

برای روشن تر شدن قضیه مثالی ساده شاید کار را آسان تر کند. ما برای رفع نیازها و آسایش خانواده اقدام به خرید اثاثیه منزل می‌کنیم. حال اگر این خرید را با این دیدگاه انجام دهیم که جدای از رفع نیاز خود باید در فکر فراهم آوردن امکانات رفاهی برای مهمان نیز باشیم به طور یقین سلایق مهمان را نیز در نظر گرفته و مجبور خواهیم بود حتی به قیمت ریسک درآمدی وسایل لوکس تر و بهتر تهیه کنیم و همین قضیه خود محرکی مثبت در زمینه تلاش بیشتر ما خواهد بود.

حال این موضوع ساده را در صنعت گردشگری  اگر بررسی کنیم خواهیم دید مهمان که همان گردشگر است زمانیکه به شهر و یا استان ما سفر می‌کنند برای استفاده از امکانات، پول پرداخت می‌کند و طیف وسیع انواع گردشگر با سلایق و خواسته‌های متفاوت وارد استان می‌شوند و این ما هستیم به‌عنوان میزبان باید برای آنها امکانات در سطوح مختلف مهیا سازیم.

از آنجائیکه گردشگر برای استفاده از امکانات برای رفاه حال خود هزینه پرداخت می‌کند، چنانچه مقصد دیگری را با امکانات بهتر بیایبد مسیر خود را به سمت آن مقصد تغییر خواهد داد.

با یک نگاه گذرا به نیازمندی‌ها و خواسته‌های گردشگران به این نتیجه خواهیم رسید که از آنجائیکه گردشگر در واقع همان انسان است همان نیازها، علایق و سلیقه‌هایی که خود ما داریم، قطعاً گردشگران نیز دارند و البته بیشتر از ما، چراکه این نیازها باعث شده اقدام به مسافرت کند و البته گردشگران برای تامین نیازهای خود می‌بایست هزینه کنند. بنابراین بررسی نیازها و سلایق گردشگران به حدی گسترده شده است که امروزه بخشی از آن را ” صنعت اوقات فراغت” می‌نامند.

اهداف نهایی از آوردن این موضوع این است که نشان دهیم صنعت گردشگری با توجه به فرابخشی بودن و وابستگی به توسعه زیرساخت‌ها و امکانات مناسب، نیازمند تلاش گسترده در آبادانی و توسعه است.

تجزیه و تحلیل وضعیت موجود کردستان به‌ لحاظ اقتصادی و گردشگری راهکارهایی را برای توسعه صنعت گردشگری روشن می‌سازد که بشرح ذیل در این گزارش آورده می‌شود. نکته مهم در بررسی اجمالی این راهکارها نبود اعتبارات کافی برای اجرایی کردن آنها است.

– تبدیل شدن توسعه صنعت گردشگری کردستان به هدف اصلی تمام مسئولین استانی بدون استثناء
– توسعه امکانات رفاهی در مرزها برای آسایش و امنیت گردشگران ورودی به استان
-بسط و گسترش ارتباط و وسایل مدرن حمل و نقل، توسعه خدمات هواپیمایی و فرودگاهی و توسعه، تعریض و بهسازی راههای ارتباطی و مواصلاتی

– توسعه و بهبود تاسیسات بهداشتی و رفاهی سطح شهرهای استان به ویژه پارکها و مراکز تفریحی و همچنین توسعه خدمات رفاهی بین شهری

– ارائه امکانات و خدمات در سطح استانداردهای بین المللی به گردشگران ورودی به استان
-رفع مشکلات حوزه خدمات هتلداری و رستوران داری و دعوت از هتلهای بین المللی جهت سرمایه گذاری در این بخش استان
– برگزاری هفته های فرهنگی کردستان در کشورها و استانهای هدف گردشگری

 – برگزاری نمایشگاهها و همایشهای اختصاصی در سطح بین المللی جهت شناساندن ظرفیت‌های گردشگری کردستان و شرکت فعال در نمایشگاههای بین المللی خارج از کشور
– افزایش سطح تبلیغات و  انتشارات  از قبیل: کتابها، مقالات، کاتالوگها و عکسها از جاذبه های گردشگری  کردستان، تهیه نقشه های توریستی و بروشورهای حاوی اطلاعات مورد نیاز جهانگردان.
-جلوگیری از ارائه سلایق شخصی در زمینه تبلیغات گردشگری بین المللی و داخلی و ارائه راهکارهای علمی بازاریابی در این زمینه
– جلوگیری از تعدد مراکز تصمیم گیری و تقویت بیش از گذشته اداره کل استان بعنوان متولی اصلی امورات گردشگری در استان
-تشویق مردم، سازمانها و کردستانی‌های خارج از کشور به سرمایه گذاری در زمینه گردشگری وحذف ریسک‌ها و ناامنی‌ها در این زمینه
– ایجاد شرایط مناسب جهت تحقیقات گردشگری در دانشگاههای کردستان و کاربردی کردن این تحقیقات
– توسعه نیروی انسانی کارآمد و آشنا به زبانهای بین‌المللی با برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی بین المللی و دعوت از اساتید مطرح بین المللی
– آموزش پلیس در زمینه‌های مربوط به صنعت گردشگری به‌عنوان پلیس راهنما
– توسعه اماکن اقامتی، پذیرایی، ورزشی و مراکز تفریحی و سرگرمی در سطح استان
– در این صنعت، مقایسه قیمت‌ها به سرعت صورت می‌پذیرد. از این رو ارائه قیمت رقابتی برای سفرهای گروهی حایز اهمیت است.
– توجه ویژه به اکوتوریسم =طبیعت گردی= و توسعه زیرساخت‌های این بخش در سطح استان کردستان
– ایجاد شرکت‌ها و موسسات گردشگری و استقرار دفاتر آنها در خارج از کشور و فعالیت هدفمند آنها در راستای بازاریابی صنعت گردشگری برای استان
– افزایش اعتبارات بخش‌ گردشگری و تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه تمام
– توسعه و توجه به گردشگری الکترونیکی (ET).
– تدوین طرحهای جامع گردشگری برای هریک از شهرستانهای استان با توجه به ویژگیهای هر شهرستان
– یافتن بازارهای هدف و برنامه‌ریزی برای ورود و نفوذ به این بازارها با توجه به ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها

بی شک چالش‌های موجود در امر گردشگری کردستان جدای از چالش‌های موجود در سطح کشور نیست اما نیازی که کردستان به توسعه دارد بیش از سایر مناطق کشور است و این موضوع می‌بایست به دغدغه اصلی مسئولین کشوری و استان تبدیل شود، در این میان صنعت گردشگری بعنوان یکی از محرک‌های قوی پیشرفت اقتصادی می‌تواند راحت و آسان تر در کردستان به ثمر بنشیند.

منبع: تسنیم

نظرات مسدود است.